res:
Czym jest makrobiotyka?

Czym jest makrobiotyka?

Dodaj komentarz

Makrobiotyka, MBD (Macro Biotic Diet), to sposób odżywiania (lecz dla wielu również styl życia) odzwierciedlający grę energii jin-jang (tao) i równowagę panującą we wszechświecie. W praktyce oznacza taki dobór produktów, który harmonizuje jin i jang. Twórcą współczesnej makrobiotyki jest Japończyk, Georges Oshawa. Makrobiotyka w Polsce narodziła się niedawno – ok 1975 roku, lecz już ma niemałe grono zwolenników.

Oshawa inspirację czerpał ze sposobu życia i odżywiania japońskich mnichów. Japończyk przełożył dalekowschodnią zasadę podziału energii (jin-jang) na pożywienie. Według medycyny dalekiego Wschodu każdy produkt niesie ze sobą pewien potencjał energetyczny. W makrobiotyce produkty dzielą się na neutralne (zrównoważone jin-jang) oraz produkty z różnym stopniem nasilenia jin i jang. Produkty jin są kwasotwórcze, produkty jang zasadotwórcze.

Podział produktów:

skrajnie jin (-)

biała mąka, pieczywo, makarony,
biały cukier,
rafinowane oleje
mleko i jego przetwory
alkohol, kawa, czarna herbata

produkty neutralne (0)

pełne ziarna zbóż,
orzechy, nierafinowane oleje,
warzywa, rośliny strączkowe,
woda źródlana,
kawy zbożowe, niektóre herbaty (sencha, kukicha)

skrajnie jang (+)

mięso, drób, ryby,
sery, jaja,
rafinowana sól

Makrobiotyka odrzuca produkty silnie jin i silnie jang. Jako podstawę odżywiania zaleca ziarna zbóż – pełne, nieprzetworzone. Powinny one stanowić 50% spożywanych pokarmów. Według Georgesa Oshawy nasiona są najbardziej optymalnym pożywieniem dla człowieka – to najmocniejsza energetycznie część rośliny (zawierają wszelkie niezbędne składniki, by wydać na świat kolejne istnienia – rośliny), poza tym mają najbardziej zrównoważone energie jin-jang.

Kolejną ważną grupą pokarmową w makrobiotyce są warzywa. Powinny one stanowić 20-30 % spożywanych pokarmów. Istotną rzeczą jest, by jeść warzywa z naszej strefy klimatycznej i warzywa sezonowe. Warzywa z danej strefy klimatycznej posiadają odpowiedni potencjał energetyczny i działanie, które jest potrzebne w danej strefie, np. pomarańcze mają działanie ochładzające, tak więc na takie owoce możemy pokusić się co najwyżej latem. Natomiast warzywa, które można kupić poza sezonem, zostały wyhodowane w sztucznych warunkach, a więc mają niewielki potencjał energetyczny i dużo chemii.

Pozostałą część diety makrobiotycznej powinny uzupełnić zupy, fasolki i morskie warzywa. Okazjonalnie (1-3 razy w tygodniu) można pokusić się na ryby, owoce lub desery owocowe.

steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al, steroid siparis
steroid satin al

Makrobiotyka a pory roku

W poszczególnych porach roku sposób odżywiania i przygotowania posiłków powinien być nieco inny. Zimą na talerzu powinno się znaleźć więcej gorących, energetyzujących pokarmów (bardziej jang), okrągłych warzyw, warzyw korzeniowych, latem – jedzenie powinno być bardziej jin, a posiłki lekko gotowane (np. na parze).