res:
Skuteczna komunikacja w 10 punktach

Skuteczna komunikacja w 10 punktach

Dodaj komentarz

Tych kilka porad pozwoli ci porozumiewać się z większą łatwością, a dzięki temu osiągać lepsze rezultaty, bez znaczenia w jakiej dziedzinie życia je zastosujesz.

Konflikty czy to w związku czy też w pracy zdarzają się bardzo często. Konflikt sam w sobie nie jest niczym złym o ile prowadzi do rozsądnych, konstruktywnych wniosków. Niestety w wielu przypadkach kończy się gniewem i oddaleniem trwającym, czasem, nawet wiele lat. Takie konflikty podkopują szczęście jednostki i jedynie utrudniają życie.

Następnym razem, gdy będziesz miał do czynienia z sytuacją konfliktową dostosuj się do kilku wskazówek przedstawionych poniżej. Dzięki nim sprawy wkroczą na inny tor, który często zakończy się korzyścią dla obu stron.

Tych kilka porad pozwoli ci porozumiewać się z większą łatwością, a dzięki temu osiągać lepsze rezultaty, bez znaczenia w jakiej dziedzinie życia je zastosujesz. To dzięki skutecznej komunikacji sięgniesz po to czego pragniesz bo firma, prawo, urzędy, interesy czy cokolwiek innego składają się z ludzi. To oni decydują o wszystkim a wiedząc jak porozumiewać się przekonasz ich by dali ci to czego pragniesz.

1. Skoncentruj się: Gdy rozmowa przybiera niekorzystny bieg często pojawia się pokusa by uderzyć z całych sił w swojego rozmówcę. Pojawia się ochota by przywołać przeszłe zatargi i wszelkie niekorzystne, obciążające rozmówcę kwestie, które miały miejsce „gdzieś, kiedyś”. Postaraj się nie przywoływać innych problematycznych kwestii podczas jednej rozmowy, bo wprowadzisz tylko dodatkowy zamęt a porozumienie zacznie się od ciebie oddalać. Gdy „wygarniesz” swojemu rozmówcy wszystkie jego błędy to obecny nawet drobny konflikt może przeistoczyć się w prawdziwą wojnę. Nie rób tego – koncentruj się tylko na obecnej rozmowie i tylko na obecnym problemie.

2. Słuchaj uważnie: Ludzie często myślą, że słuchają naprawdę, podczas gdy rzeczywistość jest inna. Błędem w komunikacji jest planowanie swojej odpowiedzi w czasie gdy rozmówca zabrał głos. Gdy druga osoba mówi słuchaj całym sobą zamiast zastanawiać się, co masz mądrego do powiedzenia. Nie przeszkadzaj, nie przerywaj rozmowy, nie odrzucaj jego przekonań. Po prostu słuchaj najlepiej jak potrafisz i staraj się zrozumieć. Gdy skończy powtórz swoim słowami to, co powiedział, krótko i treściwie. Lepsze zrozumienie sprawi, że twój rozmówca zacznie szanować cię bardziej i będzie skłonniejszy do wysłuchania tego, co masz do powiedzenia.

3. Postaraj się dostrzec punkt widzenia rozmówcy: Podczas typowej rozmowy dwóch osób każda z nich skupia się nieustannie na przekazaniu własnego punktu widzenia. Każda osoba stara się jak najdokładniej przedstawić słowami obraz tego, co czuje i co myśli. Jak na ironię, gdy dwie osoby dążą do dokładnego przedstawienia swojego punktu widzenia zrozumienie staje się o wiele trudniejsze. By wejść na wyższy poziom komunikacji staraj się zrozumieć punkt widzenia twojego rozmówcy, najlepiej jak potrafisz. Im lepiej rozumiesz punkt widzenia drugiej osoby tym lepiej będziesz mógł przedstawić swój własny punkt widzenia. Gdy ty słuchasz oni także będą cię słuchać.

4. Odpowiadaj na krytykę empatią: Kiedy człowiek spotyka się z krytyką zazwyczaj zaczyna się bronić i okrywa się negatywnymi uczuciami. Nikt nie lubi przecież być krytykowany. Dobrym sposobem na krytykę jest próba zrozumienia i wyciągnięcia wniosków. Postaraj się dobrze zrozumieć to, co dana osoba stara się ci przekazać. Traktuj krytykę, jako swojego dobrego przyjaciela, który uczy cię lepszego zrozumienia samego siebie. Z krytyki można wyciągnąć sporo konstruktywnych wniosków. Dzięki krytyce innych ludzi możesz znacznie ulepszyć własne działanie. Lubimy być chwaleni i wykonywać rzeczy dobrze, ale rozwijamy się najlepiej słuchając krytyki i popełniając mnóstwo błędów.

5. Nie bój się przyznać do błędu. To wymaga dużej odpowiedzialności i dorosłości. Jeśli konflikt został spowodowany przez twoje działanie to najlepsze, co możesz zrobić to przyznać się do błędu. Trzymanie w zaparte swojego zdania, zwłaszcza, gdy wiesz, że nie masz racji prowadzi tylko do jeszcze większych nieporozumień. Politycy lubią trzymać się wcześniej wypowiadanych zdań nawet, gdy zdali już sobie sprawę z własnego błędu. Wiesz co się dzieje w takiej sytuacji? Człowiek zaczyna gubić się we własnych zeznaniach i doprowadza do jeszcze większego konfliktu.

6. Używaj osobistych przekazów: Zamiast mówić w stylu: „Zrobiłeś tutaj niezły bajzel” formułuj zdania dotyczące swoich własnych odczuć np.: „Czuje się źle, gdy dzieją się takie rzeczy”. Jest to mniej oskarżycielskie, nie atakuje drugiej osoby i nie zmusza drugiej strony do natychmiastowej obrony. Takie działanie pomaga drugiej stronie, zrozumiec twój punkt widzenia i twoje odczucia. W wielu wypadkach sprawca zdarzenia sam zatroszczy się o naprawę swoich błędów.

7. Kompromis może być rozwiązaniem: Zamiast na siłę dążyć do zwycięstwa na argumenty, poszukaj rozwiązania, które zadowoli obie strony. Nawet, gdy uda ci się „pokonać” rozmówcę na argumenty to wcale nie oznacza, że wygrałeś. Rozmówca może mieć do ciebie żal, nie będzie skłonny na ustępstwa, a być może zacznie cię nawet oczerniać w kontaktach z innymi ludźmi. Tylko rozwiązanie gdzie dwie strony wygrywają jest dobrym rozwiązaniem, które przyniesie długofalowe korzyści.

8. Przerwa w działaniu: Gdy temperatura rośnie zbyt szybko i emocje zaczynają kontrolować rozmowę warto dać sobie trochę czasu na ochłonięcie. Jeśli czujesz, że twój rozmówca zaczyna ulegać frustracji, złości i rozmowa nie dąży do konstruktywnego rozwiązania to warto przerwać ją i kontynuować w innym miejscu w innym czasie a co najważniejsze z innymi emocjami. Czasem dobra komunikacja wymaga wiedzy, kiedy należy przerwać rozmowę.

9. Nie poddawaj się: Gdy zdecydujesz się na przerwę w rozmowie to nie porzucaj nadziei na konstruktywne rozwiązanie. Ono zawsze istnieje, jednak musisz do niego dążyć. Jeśli okazujesz szacunek, chęć znalezienia „nici porozumienia” i chcesz dostrzec punkt widzenia drugiej osoby to pozytywne rozwiązanie sytuacji staje się niemal nieuniknione. Czasem następuje dobry moment na zakończenie związku partnerskiego dwóch ludzi, ale zakończenie konstruktywnej komunikacji nie musi mieć końca.

10. Poproś o pomoc, jeśli jej potrzebujesz: Jeśli oboje macie problem na zachowanie szacunku do drugiej osoby lub jeśli próbujesz rozwiązać konflikt „na własną rękę” i nie widzisz żadnych pozytywnych rezultatów to może być dobry moment na skorzystanie z profesjonalnej pomocy np. terapeuty. Specjalista potrafi dostrzec rozwiązania, która dla was są poza zasięgiem wzroku. Może także nauczyć was radzenia sobie z przyszłymi konfliktami. Jeśli twój partner nie chce skorzystać z takiej pomocy, możesz zrobić to samodzielnie. Z pewnością dostaniesz kilka pomysłów na dalsze działanie.

Pamiętaj

 * Celem efektywnej komunikacje jest znalezienie rozwiązanie, które będzie zadowalać obie strony. Komunikacja to nie dążenie do znalezienia wygrywającego argumentu ani nie „posiadanie racji”.

 * Jeśli cierpisz na brak porozumienia w związku miłosnym czasem kontakt fizyczny, taki jak trzymanie drugiej osoby za rękę, może okazać się bardzo pomocny. To przypomina drugiej osobie o tym jak bardzo ci na niej zależy i daje dodatkowe wsparcie.

 * Należy pamiętać o szacunku dla drugiej osoby nawet, jeśli nie tolerujesz działanie, jakie ona podjęła. Jeśli musisz zareagować gniewem to skup się na pojedynczym problemie a nie na osobie, jako całości. Zamiast mówić „Zawsze tak się zachowujesz” lepiej powiedzieć „Nie podoba mi się to, co zrobiłeś”

Więcej informacji z zakresu skutecznego działania i rozwoju osobistego na stronie:

Rafał Kołodziej – Strategie Rozwoju Osobistego
Artykuł pochodzi z serwisu Artelis.pl